فایل صوتی خطبه های نماز جمعه 19/ اسفند/ ۱۴۰۱

باید با عوامل جنایت مسمومیت دانش آموزان برخورد جدی شود، اینها با سلامت بچه های معصوم ما بازی کردند جای ترحمی نیست و اگر فردا خواستند با این عوامل برخورد جدی کنند برخی دوباره کمپین بخشش راه نیاندازند.

خطبه اول

خطبه دوم

 

به گزارش روابط عمومی ستاد نمازجمعه شهر محلات، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سلیمی امام جمعه موقت محلات در خطبه اول نماز جمعه که در مسجد القائم(عج) برگزار گردید ضمن توصیه به تقوا و پرهیزکاری با اشاره به اهمیت انتظار فرج در روایات گفت: در روایات در مورد انتظار فرج تعابیر بلند و پر مغز متعددی است تعبیر اول می فرماید:  بهترین اعمال عبادی امت من انتظار فرج امام زمان است، تعبیر دوم می فرماید: کسی که منتظر فرج هست مانند کسی است که در راه خدا خون خود را هدیه بدهد، تعبیر سوم می فرماید: منتظر دارای آنچنان اجر و پاداشی است مثل کسی است کان در خیمه گاه حضرت حضور دارد و در رکاب حضرت شمشیر می زند، تعبیر چهارم می فرماید: می خواهید به شما گزارش بدهم از آن عملی که سلسله جنبان قبولی سایر اعمال هست آن عمل انتظار فرج است.
وی در خصوص ویژگی های انتظار گفت: انتظار سکون نیست حرکت است، انتظار یعنی آماده شدن برای تغییر، انتظار فعل است نه ترک فعل، انجام یک رفتار است در رها سازی امور، هرحرکت آغاز دارد و یک هدف، یک شروع و یک پایان را هر حرکتی تعقیب می کند، در مورد انتظار فرج نیز ما یک حرکت داریم و یک نقطه آمال یعنی انتظار باید منشاء حرکت یک رفتار در انسان باشد و این حرکت در یک نقطه آدمی را به هدف مورد توقع برساند در روایات فراوانی به این  آغاز و سرانجام  اشاره شده است.
ایشان در خصوص جلوه های حرکت منتظران گفت:
۱- اولین حرکتی که انتظار فرج می تواند در انسان ایجاد کند این است که انتظار یک بی اعتمادی را تبدیل به اعتماد محض می کند بطوریکه بر اساس روایات وقتی حضرت ظهور می کند مردم در کسب و کار به هم اعتماد دارند و مومنین از همدیگر سود دریافت نمی کنند، در توزیع ثروت عمومی تعادل رعایت می شود و ثروت عمومی آنقدر عادلانه توزیع می شود و اعتماد اینقدر بالا می رود بنحوی از دیگران دستگیری می‌شود که دیگر نیاز نداشته باشند.
۲- حرکت از تاریکی به سمت روشنایی ، حرکت از خباثت و دنائت به سمت فضای مطهر، حرکت از نیرنگ، فریب و مکر به سمت صفا، دیانت و تدین، حرکت از بی اعتقادی به سمت باغستان پر از گل و لاله اعتقادات ناب.
امام جمعه موقت محلات گفت : در حرکت دوم چند عنصر در روایات مورد تأکید قرار گرفته است:
عنصر اول: ابتدا در این حرکت باید جلوی کانون انتشار ظلم و تباهی را گرفت بعد بسوی نور حرکت کرد اصلأ مقابله حضرت با دجال و سفیانی
عنصر دوم: فرهنگ اصیل را توسعه بدهیم( حدید ۱۷)، اینکه خدای متعال زمین را زنده می کند بعد از اینکه زمین مرده شد به فرمایش امام باقر(ع) معنایش این است که کافر مردار است باید این را زنده کرد یعنی باید رفت از مسیر صحیح خودش او را به مسیر حق دعوت کرد بعد فرمودند زمان ظهور حضرت این اتفاق خواهد افتاد یعنی فرهنگ صحیح، اعتقادات و خلقیات صحیح توسط حضرت در جامعه موج خواهد زد.
عنصر سوم: باید رفت تلاش کرد در بسط عدل، انتظار معنایش این نیست که ما بنشینیم هر کسی هر جور ستمی انجام بدهد فرمود بروید اقدام کنید عمل جهت بسط عدل، در روایتی امام صادق(ع) در ذیل آیه ۱۷ حدبد فرمودند حضرت عادلانه در زمین رفتار خواهد کرد رفتار عادلانه است که موجب احیای زمین خواهد شد.
عنصر چهارم: ما با هر نوع تباهی، ظلم و گناه مقابله کنیم فرمود در آن زمان اثری از ربا خواری، آلودگی جنسی، شرب خمر نیست ، مردم ریا کاری نمی کنند، مردم در آن زمان نماز جماعت می خوانند، اهل دیانت هستند، پشت به دین نمی کنند بعد هم خدای متعال به آنها لطف می کند،عمرشان طولانی می شود، زمین آباد می‌شود، امانت ها را مردم به اهلش پرداخت می کنند.

 

حجت الاسلام سلیمی در خطبه دوم  اظهار کرد: تصمیم گیریها باید به گونه ای باشد که کار مردم معطل نشود و جلسات اداری به گونه ای  تنظیم شود تا کار مردم به روز بعد موکول نشود؛ کسی که کار مردم را به تاخیر بیاندازد، چگونه می تواند خود را منتظر امام عصر (عج) بداند؟
وی با اشاره به اتفاقات تلخ و شیرین سال گذشته گفت:ثروت کشور، بنیه و قدرت عظیم مردمی است، از ابتدای پیروزی انقلاب دشمنی ها برعلیه این نظام آغاز شد و این بنیه مردمی آن را پابرجا نگه داشته است.
ایشان افزود:ما اساسا سرسازش با ظلم و تعدی نداریم و بنیاد نظام غرب بر اساس ظلم شکل گرفته است.
در کتب تاریخی آمده غربیها در جنگهای صلیبی در بیت المقدس آنقدر کشتار انجام دادند که تا زانوان اسبان مسیحیان آن زمان خون فرا گرفته بود.
غربیها در جنگهای جهانی بیش از ۵۰ میلیون کشته برجای گذاشتند و پس از آن ، دهها جنگ دیگر به راه انداختند.
مسئولیت دینی ما اقتضا می کند که در مقابل ظلم و تعدی مقابله کنیم و در مقابل ظالم کوتاه نیاییم.
امام جمعه موقت محلات تصریح کرد: به یمن تلاش ومجاهدت تمام ملت ایران حیطه اثرگذاری ما یک جبهه نیرومند در کل منطقه است و از مرزهای ما فرا رفته است.
وی با اشاره به هراس غرب از ایران گفت: هراس غرب این است که یک قدرت فرامنطقه ای به نام ایران در حال شکل گیری است و اگر این قدرت در کنار یک قدرت نظامی مثل روسیه قرار بگیرد، سرنوشت اروپا تغییر می کند.
در جنگ داعش در سوریه، زمانی که ایران و روسیه در کنار یکدیگر قرار گرفتند، سرنوشت این جنگ با تمام حمایت های آمریکا و غرب از داعش باز دچار تغییر شد.
ایشان با اشاره به پیشرفت‌های ایران گفت: در این راه توفیقاتی داشتیم و مشکلاتی نیز داشته ایم. برخی فقط مشکلات را نگاه می کنند و به توفیقات توجهی ندارند، امروز در سلولهای بنیادین، نانو، قدرت دریایی، چرخه کامل فناوری فضایی، پهبادهای رادارگریز، فناوری موشکی، زیردریایی، ربات انسان نما، درمان تالاسمی، پزشکی و فناوری هسته ای جزو کشورهای اول دنیا هستیم، اکنون آمریکا و غرب برعلیه ما یک اتاق جنگ اقتصادی نفسگیر تشکیل داده اند و ما حتما باید یک اتاق جنگ اقتصادی تشکیل دهیم.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا باید امروز به هر کارت ملی ۵هزار دلار بدهیم، آیا جز آن است که مردم را تحریک کنند تا در صف بایستند و برخی از کدهای ملی سایرین سوءاستفاده کنند؟! یا دربحث خودرو این گونه مردم را اذیت کنند و سردرگم نگه دارند؟!
باید یک اتاق جنگ اقتصادی واحد تشکیل شود و تنها یک حرف و یک تصمیم از آن بیرون بیاید و بتوانند سرپل های اقتصادی را اصلاح کنند و در بحث اقتصادی مشکلات را رفع کنند، روزی کشور کره به ایران آمد تا از صنعت خودروسازی ما بازدید کند، اکنون ببینید کره ای ها در خودروسازی چقدر پیشرفت کرده اند و ما در کجا هستیم!!
وی با اشاره به بحث مسمومیت دانش‌ آموزان گفت: رهبر انقلاب فرمودند باید با عوامل این جنایت برخورد جدی شود، باید سرنخ ها را پیدا کنند،با امنیت روانی مردم بازی شده است، اینها با سلامت بچه های معصوم ما بازی کردند جای ترحمی نیست و اگر فردا خواستند با این عوامل برخورد جدی کنند برخی دوباره کمپین بخشش راه نیاندازند!
ایشان با اشاره هفته سربازان گمنام گفت:  لازم می دانم هفته سربازان گمنام امام زمان را خدمت این عزیزان تبریک بگویم، نیروهای اطلاعاتی کشور نیروهایی قدرتمند هستند و برای امنیت جان و روان مردم زحمت می‌کشند.
خطیب جمعه محلات با اشاره به هفته منابع طبیعی گفت: مقوله محیط زیست بسیار مهم است و بنا به گفته رهبر انقلاب اگر هر ایرانی هر سال ۳ درخت بکارد، در طول چند سال به یک میلیارد درخت می رسد و هم زیبایی و تنعم و هم کاهش آلودگی را به همراه دارد.
وی با اشاره به فرار رسیدن سال نو گفت: پایان سال، مواسات و کمک های مومنانه را فراموش نکنیم و همچون گذشته، کمیته امداد، بهزیستی، بسیج، گروههای جهادی و هر شخص به هر نحو می تواند از مستمندان دستگیری کنند.
ایشان با اشاره به بحث بودجه سال آینده گفت: مجلس در بحث بودجه سال آینده مذاکرات بسیاری انجام شد، در دولت قبل حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت و صدها هزار میلیارد اوراق قرضه و پیش خور کردن منابع چند سال آینده کشور اتفاق افتاد و معنی کسری بودجه چیزی جز تورم نیست!!
بخشی از این تورم سرکش که هنوز آثار آن باقی است به خاطر این موضوع بود، ما تلاش کردیم در بودجه سال آینده کسری بودجه را به حداقل برسانیم.
حجت الاسلام سلیمی در خاتمه گفت: دولت محترم نیز باید بتواند از اقتصاد تک محصولی جدا شود و از راه دریافت مالیات وجلوگیری از فرار مالیاتی و درآمدهای صادراتی و تولید، بتواند تورم را کنترل کند و از همه امکانات خود استفاده کند تا دچار کسری بودجه نشود و مجددا تورم را به مردم تحمیل نکند چون زندگی مردم دچار تلاطم و آشفتگی می شود.